UNGDOM I TRAFIKKEN

Dødsfall og skader i trafikken har lenge vært et av de største folkehelseproblemene våre. Hvert år dør rundt 270 mennesker i svensk trafikk, og tusenvis er alvorlig skadet. De fleste ulykker handler om høye hastigheter, mangel på bruk av belte og rus.

Som tenåring blir du ofte antatt å være uovervinnelig. Et faktum som dessverre kan føre til at noen unge blir unødvendig vågale og tester sine grenser i overkant.

Problemet handler dels om modenhet og dels om kjørevaner. Det tar tid å lære å oppfatte risiko i trafikken og nye bilførere ser ut til å ha vanskeligere for å oppfatte helhetsbildet i en risikosituasjon enn erfarne bilførere. En ung ny sjåfør har ikke opplevelsen av en brukt sjåfør. Til tross for dette anser unge seg for å være mer trafikksikre enn andre, mens de undervurderer trafikkrisikoen. Dette er et problem – sammen bidrar de forskjellige faktorene til en uforholdsmessig stor andel av unge sjåfører som lider ulykker.  

Unge tar ulik risiko

Tenårene handler om en tid med både nysgjerrighet og gruppepress, en periode i livet som kan være både skremmende og risikabelt. Forskning viser at forskjellige grupper av unge sjåfører tar ulik risiko, og det er spesielt viktig å fokusere trafikksikkerhetsarbeidet på risikobetonede unge menn. Forskning viser at utviklingen av den delen av hjernen som har funksjonen til å kontrollere følelser og impulser utvikles hos jenter i alderen 22-23 år og hos gutter i alderen 25-26.

Ulike sikkerhetsatferd Unge menn ser seg ofte som “trygge og usårbare” – de føler seg mindre utsatt for risiko og opplever at sikkerhetstiltak er tungvint og ikke meningsfylt. Av de unge sjåførene (18-24 år) som er involvert i dødsulykker, er rundt 85 prosent menn. Tør du påstå at kvinner løper bedre enn menn? Ikke bedre, men tryggere. Det er faktisk bevis for det. Menn er oftere enn kvinner involvert i trafikkulykker. For eksempel kjører menn oftere påvirket av alkohol og oftere for raskt. Selv om menn generelt kjører mer og dermed har mer erfaring, ender de opp med flere ulykker. De ser ikke ut til å benytte seg av opplevelsen, mens kvinner ser ut til å kunne utligne det lavere antall timer bak rattet.

Å reflektere over: Hva skjer i klassen din hvis du sier at “jenter løper bedre enn gutta”?

Moped

Unge mennesker tror ikke det I følge en undersøkelse av 15-åringer har omtrent halvparten av guttene trimmet mopedene sine, for jenter er det omtrent 15-20 prosent. Antall mopedulykker øker, i stor grad fordi så mange mopeder er trimmet. Mange kommer med hastigheter over 80 km / t. Det de kanskje ikke vet eller tenker på, er at verken mopedens bremser, dekk eller ramme er designet for så høye hastigheter.

I tillegg til hjelmen sin, er en mopedfører også fullstendig ubeskyttet hvis en ulykke inntreffer, noe som betyr at personen som kjører over eller krasjer risikerer alvorlig personskade.